دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: سی‌وسومین جشنواره فیلم کوتاه از۱۸ آبان با نمایش ۲۸۳ فیلم در بخش‌های ملی و بین‌المللی و بخش غیررقابتی ویدئوآرت در پردیس چارسو آغاز می‌شود و یک هفته ادامه می‌یابد.

فیلم

بيشترين آثار حاضر در بخش ملي به فيلم‌هاي داستاني تعلق دارد و در بخش بين‌الملل هم 74فيلم به نمايش درمي‌آيد.
فريد فرخنده‌كيش، دبير جشنواره فيلم كوتاه درباره ويژگي‌هاي اين دوره به همشهري مي‌گويد: امسال علاوه بر مضامين عمومي‌تر، 33فيلم كوتاه با موضوع دفاع‌مقدس، شهداي حرم و پيروزي انقلاب هم در جشنواره حضور دارند.

يكي از موارد خاص اين دوره حضور جوانان در داوري‌هاست. بر اين اساس، فردي از برگزيدگان دوره قبل به‌عنوان داور دوره جديد برگزيده مي‌شود و حضور يك جوان علاقه‌مند در كنار داوران، نوعي سرمايه‌گذاري است تا در طولاني‌مدت بتوانيم داوران زبده پرورش بدهيم.
وي با اشاره به اينكه هدف انجمن سينماي جوان شناسايي افراد مستعد و آموزش جوانان فيلمساز است، مي‌افزايد:

فيلمسازان جوان بايد با گذراندن دوره‌هاي آموزشي بتوانند خود را به بدنه سينماي حرفه‌اي وصل كنند و بعد به سمت ساختن فيلم‌هاي كوتاه حرفه‌اي، مستند يا بلند بروند. فيلمسازان نخستين تجربه‌هاي خود را در دفاتر 60گانه انجمن مي‌گذرانند و با انيميشن، مستند و داستاني و همچنين نگاه تجربي به هر يك آشنا مي‌شوند.

فرخنده‌كيش جشنواره فيلم كوتاه را فضايي براي فيلمسازان جوان مي‌داند و با اشاره به گرايش جوانان به ساختن فيلم‌هاي داستاني مي‌گويد: در ميان بخش‌هاي مختلف و رشته‌هاي تخصصي، علاقه‌مندي بيشتر به سمت سينماي داستاني است چرا كه به لحاظ اقتصادي وضعيتي مناسب‌تر دارد. بايد فضاي اقتصادي را براي فيلمسازان كوتاه مهيا كنيم. در دنيا مراكزي براي نمايش اين نوع فيلم‌ها وجود دارد كه مهم‌ترين آنها تلويزيون است. اميدوارم صدا و سيما به فيلم كوتاه بيشتر توجه نشان بدهد و نمايش اين آثار مي‌تواند باعث دلگرمي فيلمسازان شود.

دبير جشنواره فيلم كوتاه در پايان يادآور مي‌شود: در انجمن سينماي جوان پاتوقي آماده كرده‌ايم كه فيلم‌ها در يك فضاي امن نمايش داده شود و حق پخش هم به فيلمساز مي‌پردازيم. جواني كه با عشق و علاقه فيلم مي‌سازد، علاوه بر حمايت معنوي نيازمند پشتيباني مالي است و انجمن به‌عنوان متولي فيلم كوتاه حرفه‌اي براي اين پشتيباني شكل‌هايي نوين ايجاد كرده است؛ حتي در نمايش فيلم در جشنواره‌هاي بين‌المللي هم علاوه بر دادن كمك‌هزينه‌ به فيلمسازان، جوايز هم به‌خود افراد تعلق مي‌گيرد.

  • بزرگداشت 5سينماگر فيلم‌كوتاه

علاوه بر نمايش بيش از 280فيلم در بخش‌هاي مختلف جشنواره فيلم كوتاه در پرديس سينمايي چارسو، بخشي هم به بزرگداشت 5چهره سينمايي اختصاص يافته است. خسرو سينايي، مريم بوباني، هوشنگ ميرزايي، مجيد برزگر و مصطفي آل‌احمد سينماگراني هستند كه با نمايش آثارشان مورد تجليل قرارمي‌گيرند.

برگزاري نخستين همايش «گذشته، حال، آينده» با ارائه ۵۰ مقاله از كشورهاي تركيه، انگلستان، كلمبيا و... ديگر بخش مهم جشنواره امسال است. نشست‌هاي «سينما و يك ديدگاه» هم ديگر بخش جنبي جشنواره فيلم كوتاه است كه ساعت 17:30 امروز (سه‌شنبه 18آبان) با ابراهيم حاتمي‌كيا افتتاح مي‌شود و با حضور محمدعلي حسين‌نژاد، مهدي كرم‌پور، نازنين مفخم و احمدرضا درويش ادامه مي‌يابد.

کد خبر 351992

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha